Exista un anumit model de masina, cu un anumit tip de problema la inchiderea centralizata, foarte sacaitor si stresant. Parca ar fi un fel de inteligenta artificiala primitiva, nesolicitata, neagreata si, probabil, neintentionata, care inchide masina singura, daca nu simte cheia in contact. „Presupune” ca nu este nimeni in autovehicul si ca proprietarul a uitat sa il inchida, astfel ca blocheaza portierele. Creatie neamteasca, clar, de pe vremea cand se faceau ca sa tina pe viata, nu pe perioada de viata stabilita din fabrica pana la urmatorul model.
In general, asta nu este o problema. Insa exista situatii cand un sofer paraseste masina fara a-si lua si cheia, fie deoarece stie ca urmeaza sa se intoarca, fie pentru ca o uita pe scaunul din dreapta sau pe bord. Si atunci se trezeste ca aceasta il inchide pe dinafara. In cel mai fericit caz, se intampla in parcarea locuintei si totul se rezolva usor, dand fuga in casa dupa rezerva. Bineinteles, daca are o copie a cheii de la masina.
Cheia auto, la distanta de un geam
A devenit atat de simplu sa inchizi si sa deschizi masina, de la un buton! Control total, cu un deget. Doar ca degetul nu intra prin geamul inchis, dupa cum poate afla oricine intr-o zi ca oricare alta, precum cea in care chiar asa s-a intamplat.
Asadar, agitatie, familie mare intrata in viteza a 5-a inainte ca masina sa porneasca, nervi turati, panica parcata, ca de obicei, in habitaclu, unde are locul mereu rezervat si ocupat, mai ales atunci cand copiii sunt nedormiti si drumul care urmeaza este lung. Repede, repede, sa fie toate puse in portbagaj, atentia ta este ca un puzzle, impartita in bucatele alocate catre mai multe probleme concomitent, aia lipseste, nu este de gasit cealalta, unul isi aminteste ca n-a fost la baie… O zi tipica pentru o familie cu copii.
Daca cu rabdarea treci marea, la cat de putina au, pe cei mici nu ii ajuta nici sa sara peste un strop de apa. Iti spulbera intr-o secunda toata concentrarea abia gasita si adunata ca sa poti organiza plecarea asa cum trebuie. Nu mai stii pe ce sa pui mana, pe cine sa asculti, la care sa te uiti. Ramai nauc, dezorientat. In mod normal te-ai concentra la drum, dar daca inca nici nu ai pornit?
Nici n-ai apucat sa introduci cheia in contact, ca trebuie sa si cobori, ca sa iei o gura de aer si sa incerci sa rezolvi ce se mai poate in al doisprezecelea ceas. Toata lumea jos din masina pentru o ultima evaluare a situatiei inainte de plecare, o scurtă verificare a actelor, bagajelor, buzunarelor. Uite ca sunt si cheile, ce frumos stralucesc pe bord vizitate de o raza ce patineaza pe muchiile argintate ca intr-un zambet trimis de sus sa te asigure ca planurile tale sunt binecuvantate. Momentul ar fi inaltator, absolut minunat, daca pana sa tot mosmondesti cu pregatirile usa nu s-ar fi si blocat.
Copiii – disperati ca le-au ramas jucariile inauntru si sunt pierdute pentru totdeauna, le fac cu mana prin geam plangand ca nu le pot salva, complet ravasiti de o despartire ce se anunta inevitabila si grea, dar tu esti linistit. Atunci cand ti-ai luat masina, la mana a doua, sa-ti faci o copie a cheii auto unice cu care era prevăzută a fost primul lucru pe care l-ai facut. Ai stiut ca, desi la masinile moderne poti controla totul de la un buton, cu un deget, degetul nu trece prin geam.
Alte situatii cand poti s-o patesti
A avea o copie sau a te asigura ca sunt facute reparatiile la cheia auto cu telecomanda atunci cand apar primele semne de defectiune este una dintre cele mai bune investitii pe care le poti face in autovehiculul tau, deoarce fara cheie, degeaba il ai. Iar o cheie, in special una moderna, prezinta vulnerabilitati specifice: lamela se poate indoi, carcasa se deterioreaza, cipul da rateuri, butoanele se blocheaza.
In plus, este foarte usor sa o pierzi, mai ales daca nu o tii intr-un manunchi, carcasa de plastic atenuand zgomotul care te-ar putea alerta ca ai scapat-o. O dublura a cheii auto este o necesitate, fiindca oricand te poti trezi ca intra cu dificultate, ca telecomanda functioneaza cu intermitente, ca e un pic ratacita, ca lamela e un pic indoita, carcasa un pic crapata si, uite asa, pic cu pic apare furtuna care iti indisponibilizeaza masina.